- Skutki dla zdrowia fizycznego.
- Skutki dla zdrowia psychicznego.
- Objawy choroby.
- Jak leczyć?
Komputer jest narzędziem, którym posługujemy się w naszej pracy codziennej. Dzieci wykorzystują czasami komputer do przygotowania prac domowych. Często nie zdajemy sobie sprawy ile czasu może spędzać dziecko przed komputerem. Otóż dziecko może przebywać przed komputerem do 2 godzin dziennie. W innym przypadku jest to świadome niszczenie ogólnego stanu zdrowia dziecka. Monitor jest urządzeniem, które bombarduje nasze dziecko promieniami, jest to wylęgarnia promieniowania. Długie siedzenie przed komputerem powoduje:
- pogarszanie się wzroku dzieci- oko cały czas jest zmuszone patrzeć w tej samej odległości na monitor, nerwy oka osłabiają się , bo nie pracują normalnie, brak akomodacji oka, oczy nie mrugają, bo są wpatrzone w komputer, więc wysuszają się,
- długotrwałe siedzenie wpływa na wady postawy, powoduje skrzywienia kręgosłupa,
- pogarsza się ogólny stan zdrowia , między innymi poprzez nieprawidłowe krążenie krwi,
- promieniowanie przyśpiesza także choroby np. raka, białaczkę
- korzystanie ze słuchawek wpływa na pogarszanie się słuchu .
Internet jest źródłem poszukiwanych treści, w tym także niemoralnych. Dziecko wyszukując pewne hasła napotyka na treści także na te niemoralne. Ciekawość dziecka zostaje rozbudzona i dziecko chce ją zaspokoić / hasło Polska- 3 mln stron, hasło porno 98 mln stron/. Zaburza to osobowość dziecka, wpływa na charakter i temperament. Gry komputerowe kształtują osobowość dzieci. W grach , nawet tych niepozornych typu SIMS , gdzie symulowane są zachowania życiowe dziecko robi co chce. Buduje dom, buduje miasta, wybiera sobie przyjaciół, wychowuje dzieci-jeśli chce, chodzi do pracy. Niby normalne lecz wszystko na zasadzie jeśli chcę. Wszystko odbiega od normalnego , codziennego życia, jest wirtualne, nierealne. Tym żyje nasze dziecko, a czy jest to rzeczywistość? Gra GTA3 , jest się gangsterem, ma się zabijać policjantów. Gra mówi zabij policjanta. APOKALIPSA- mamy miotacz ognia, palimy miasto. Gra mówi niszcz! DOOM III – cel gry zabijać , niszczyć , przeżyć, strach. Są tam bestie, kościotrupy. Teksty porywające do działania to; zabij, płoń, giń. Grafika gry to pełno ofiar, trupów, odciętych części ciała, krew. Czat, gg – dzieci poprzez rozmowy na szklanym ekranie łamią bariery wstydu, mówią to czego nie powiedziały by w normalnej rozmowie oko w oko, często używają wulgarnych słów. Komputer umożliwia im łamanie barier słownych, a potem w życiu realnym używają tego słownictwa nie zastanawiając się , bo nie mają wstydu. Słyszymy często w klasach starszych , że uczeń mówi do nauczyciela " spadaj", " zamknij się", świadczy to o braku barier słownych. Od komputera tak jak od wódki czy narkotyku można się szybko uzależnić. W najbardziej rozwiniętych krajach świata – Japonia, USA- były przypadki śmierci dzieci przed komputerem. Rodzice tak zajęci swoimi sprawami zapomnieli, że dziecko siedzące w swoim pokoju nie piło , nie jadło. Wiedzieli, że jest w swoim pokoju. Ze strachem potem przyznali, że nie sprawdzali co dziecko robi, a dziecko w wyniku odwodnienia zmarło, było tak pochłonięte grą na komputerze , że zapomniało o " bożym świecie". Komputer wciąga psychicznie poprzez gry, wywołuje wydzielanie w nienaturalny sposób hormonu adrenaliny, który nie jest spalany przez organizm, bo dziecko siedzi a adrenalina zostaje w organizmie i powoli taki organizm się uzależnia i napędza do agresywnych działań. W naturalnych warunkach adrenalina wydzielana jest np. podczas biegu i od razu zostaje ona spalona przez organizm. Gry komputerowe tak pochłaniają dzieci, że ich mózg po takiej dawce jest przepracowany i zmęczony. Nie nadaje się do skupiania uwagi np. na pracy domowej , na obowiązkach domowych. Osobowość dziecka podporządkowuje się grom komputerowym, np. by przejść do drugiego etapu gry i ulega degradacji .Lekcje podporządkowuje dziecko grze, obowiązki domowe przesuwa na później, inne zainteresowania przygasają, jest coraz mniej sprawne fizycznie, bo nie ma czasu na sport. W komputerze są gry sportowe, ale czy one zastępują uprawianie sportu? Grono kolegów to komputerowcy, bo mają te same problemy. Nie rozmawiają o niczym innym tylko o grach. Tu w komputerze dziecko czuje się świetnie, ma swój własny świat- świat wirtualny, a nie rzeczywisty. Objawami uzależnienia od komputera jest ;
- ospałość i zniechęcenie, pogorszenie wyników w nauce, bo dziecko wszystko podporządkowuje chęci grania na komputerze i szybko i chaotycznie odrabia prace domowe,
- pobudzenie i agresja, dzieci nadpobudliwe ruchowo nie mogą usiedzieć na zajęciach , a przed komputerem czy telewizorem jest zainteresowane ,
- nie potrafi skupić uwagi i skoncentrować się na poleceniach w domu i w szkole.
Metody unikania
- organizacja czasu wolnego dla dziecka- musimy dziecku narzucić co ma robić, bo jak pozostawimy je samo, to usiądzie do komputera,
- rozmawiać z dzieckiem o jego zainteresowaniach, jeżeli dziecko często mówi o grach komputerowych to coś złego zaczyna się dziać.
Zapamiętajmy: gry są dobre, nie uciekniemy od nich! Nie powinniśmy się ich bać. MUSIMY JE KONTROLOWAĆ. Granie nadmierne szkodzi! Niektóre gry szkodzą /90% gier/. Opracowała: Urszula Bednarska
|